سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

سالروز درگذشت دنیس ریچی

يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۰ ب.ظ

12 اکتبر، مصادف است با درگذشت پدر سیستم عامل یونیک و زبان C. کسی تو دنیا نمیتونه منکر تاثیر این دو دست آورد در علم کامپیوتر و زندگی بشری بشه. اگر مقایسه کنیم زبانها و سیستم عاملهایی که در آن زمان عرضه شدند و اینکه چند درصر از اونها تونستن زنده بمونن و هنوز هم کارایی داشته باشن، بیشتر به بزرگی کار دنیس ریچی پی میبریم.

او به همراه کنت تامسون بارها جوایز متعددی را برای طراحی سیستم عامل یونیکس دریافت کرده است. همچنین به همراه برایان کریگان کتاب زبان برنامه نویسی سی را نوشته و این دو تقریباً اکثر مواقع در کنار هم نام برده می‌شوند «K&R» حتماً متوجه شدید که حرف R از آن ریچی است.

او هم به مانند همکار و دوست خود کنت تامسون به نوشتن برنامه‌های بسیار زیبا معروف است. شاید خصوصیات روحی آن دو باعث شد تا همانند هم برنامه بنویسند و بتوانند به همراه هم پروژه‌ای بزرگ را به مقصود برسانند. او هم برنامه‌نویسی را بهترین کار ممکن می‌داند. این دو دوست بهترین خاطره خود را نوشتن ۱۰۰۰ خط برنامه در یک روز می‌دانند. او بر روی پلن ۹ و زبان برنامه‌نویسی لیمبو هم کار کرد.

در حال حاضر زبان برنامه‌نویسی سی نقش فوق‌العاده مهم و بنیادی برای بسیاری از برنامه‌های معروف و پروژه‌های بزرگ روز دنیا دارد. سیستم‌عامل‌ها مانند لینوکس، سولاریس، بی اس دی، مک او اس، ویندوز و انواع متنوع دیگر. زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت و بسیاری دیگر. شاید باید گفت سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز و لینوکس بدون آن به وجود نمی‌آمدند که این همه جنجال برانگیز شوند. دنیای نرم‌افزارهای آزاد کاملاً با پدران خود آشنا هستند.

درگذشت دنیس ریچی همزمان بود با درگذشت استیو جابز، من منکر این قضیه که استیو جابز هم انسان بزرگی بود که چندین تحول عمده در علم کامپیوتر بوجود آورد، نیستم، اما من به شخصه از تفاوت عمل جامعه رسانه ای نسبت به پوشش این دو خبر، واقعا شکه و ناراحت شدم.

موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۲/۰۷/۲۱
حامد شیخلو

نظرات (۱)

۳۰ مهر ۹۲ ، ۱۲:۳۳ میثم پاسداری
دنیس ریچی شخصیتی که در لابه لای تکنولوژی پنهان ماند...

http://fupload.ir/images/o3bxbb11b0s6xcv32ba.jpg

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی