سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

نصب ویندوز از طریق شبکه (محیطPXE)

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۴۶ ب.ظ
برای نصب ویندوز یا هر سیستم عامل دیگه بر روی سیستمی که سی دی رام نداشته باشه، اولین راه که به ذهن آدم میرسه، استفاده از فلش هستش. اما اگر مشکل شما هم مثل مال من باشه که هم سی دی رام یکی از لبتاپ هام از کار افتاده و هم از فلش بوت نمیکنه(البته فلش هم ندارم:)) باید دنبال یه راه حل دیه باشین. حتما تو بوت سیستم دیدین که اگر سیستم عامل نباشه که بوت بشه، سعی میکنه که به DHCP سرور کانکت بشه. این برای استفاده از پروتکل PXE هستش. محیط Preboot Execution Environment  یک محیط برای بوت کردن سیستم از طریق شبکه و جدا از فضای ذخیره سازی هستش. مثلا برای سیستم های TC که نمیخوان براش هارد بزارن.
محیط ما مشابه عکس زیر خواهد بود:
سرور همون سیستمی هستش که محتوات سی دی ویندوز رو روش کپی میکنیم و PXE client همون لبتاپ یا سیستمی هستش که میخوایم روش ویندوز نصب کنیم که بهش میگیم کلاینت (رو vmware  هم میشه تست کرد).
-----معمولا PXE توانایی شناخت کارت شبکه وایرلس رو نداره و باید با کابل سیستم کلاینت خودمون رو به سویچ وصل کنیم.
نیازمندی های ما با شرح زیر میشه:
  1. یک سویچ که کلاینت رو با کابل به اون وصل کنیم (سرور میتونه با وایرلس وصل بشه)
  2. سیستم سرور که یه نسخه ویندوز روش نصب باشه و کارا رو روی اون انجام بدیم
  3. سی دی ویندوزی که میخوایم روی کلاینت نصب کنیم (اینجا من win7 نصب کردم).
------برای اینکه مشکلی پیش نیاد، فایروال رو خاموش کنید.
مراحل کار:
  1. برنامه serva رو از این آدرس دانلود کنید. نسخه رایگان اون رو دانلود کنید. توجه کنید که نسخه درست 32 یا 64 بیتی رو دانلود کنید.
  2. یک شاخه اصلی ایجاد کنید، مثلا (C:\SERVA_ROOT). این شاخه میشه شاخه اصلی کار serva.
  3. برنامه serva  را هر کجا مه میخواهید اکسترکت و اجرا کنید. سپس بر روی Settings کلیک کنید.
  4. بر روی برگه TFTP کلیک کنید و بر اساس شکل زیر آن را تغییر دهید (فعال سازی و انتخاب شاخه اصلی که قبلا ساخته اید).
  5. بر روی برگه DHCP تنظیمات مناسب را انجام دهید. اگر سویچ شما قابلیت DHCP را داشته باشد مانند شکل زیر عمل کنید(معمولا همشون دارن)
  6. اگر سویچ قابلیت DHCP نداشته باشه مثل عکس زیر عمل کنید:
  7. بعد از تنظیمات یک بار از برنامه خارج شوید و دوباره برنامه را باز کنید.
  8. وارد شاخه اصلی که قبلا ساخته اید شوید. چند فایل و شاخه جدید توسط برنامه ساخته شده است. در شاخه WIA_WDS نسخه های ویندوز ,vista,7,8,2008 و نسخه های جدید قرار خواهد گرفت و برای نسخه های قبل از vista از شاخه WIA_RIS_SHARE استفاده میکنیم. ابتدا شاخه مورد نظر (در اینجا WIA_WDS) را به اشتراک قرار میدهیم. مانند شکل زیر مراحل را انجام دهید. (توجه شود که با نام WIA_WDS_SHARE دسترسی انجام میشود.
  9. یک زیر ساخه در WIA_WDS ساخته و تمام محتویات سی دی ویندوز خود را در آن کپی کنید. برای مثال در سیستم من به شکل C:\SERVA_ROOT\WIA_WDS\win7 است.
  10. برای شرایطی که سیستم شما نیازمند یک درایور خاص کارت شبکه در هنگام نصب است، میتوان آن را در شاخه $OEM$\$1\Drivers\NIC قرار داد.
  11.  بر روی سیستم سرور کارها انجام شد و باید در سیستم کلایت سیستم عامل خود را نصب کنیم. در صفحه بوت سیستم خود، منوی مربوط به راه اندازی از طریق شبکه را انتخاب میکنیم. برای مثال در سیستم من با عنوان NIC Boot میباشد. میتوان لاگ روند اتصال را در برنامه serva مشاهده کرد. هر تعداد زیرشاخه که در WIA_WDS داشته باشیم ملاحظه میشود. نسخه مورد نظر را انتخاب و شروع به نصب میکنیم.
  12. بعد از بارگذاری فایل ها، یک پنجره باز شده و نام کاربری و کلمه عبور میخواهد تا به محتویات شاخه ویندوز دسترسی داشته باشد. این کلمه عبور و نام کاربری مربوز به سیستم سرور است. اگر سیستم سرور شما win8 است، و با ایمیل فعال کرده باشید، نام کاربری، نام اول قبل از فاصله است. برای مثال اگر نام کامپیوتر شما hamed-pc باشد . نام کاربری شما hamed.sh@live.com در این صورت در قسمت User به صورت زیر میویسیم: hamed-pc\hamed و در کلمه عبور هم کلمه عبور سیستم سرور را. توجه کنید که این اطلاعات مربوط به سیستم سرور و برای اتصال کلاینت به آن است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۱
حامد شیخلو

administration

آموزشی

نظرات (۱۷)

عالی بود....ممنون
۱۵ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۵۷ میثم پاسداری
مطلب جالب و مفیدی بود.
ممنون
سلام خوب بود...ممنونم

اجرا نمی شه؟


یک خطا می ده و سریع بسته می شه

پاسخ:
سلام.
اگر ممکنه در مورد خطا توضیح بدین که کی خطا میده. چی منویسه؟

علی بود
خیلی وقت بود دنبال همچین چیزی می گشتم
ممنون
سلام
من هر کاری میکنم کلاینت از شبکه بوت نمیشه

سلام خسته نباشید
من تمام مراحل انجام دادم بوت هم میشه اما به جایی که به پسورد میرسه هر چی میزنم رد نمیشه
نام کاربری هم طبق گفته شما زدم نشد.پسورد و توضیح ندادین چه پسوردی
ممنون میشم کمکم کنید
با تشکر
سلام
ممنون :)
البته یه نکته اینکه هر سی دی ویندوزی قبول نمی کنه. چون این سی دی های غیراصلی ساختارشون تغییر کرده و serva نمیشناستشون
پاسخ:
فکر میکنم یه جای دیگه مشکل باشه ها
این پست که من نوشتم تجربه شخصی خودم هست (البته همه پستام این شکلی هست و ترجمه خالص نمیکنم)
من با ایزو که سایت های فارسی میزارن تست کردم.
۲۱ آذر ۹۴ ، ۰۹:۴۸ وحید رنجبر
داخل قسمت وارد کردن پسورد گیر میده هر کار ی میکنم یا هر پسوردی میدم یا هر یوزری انتخاب میکنم بازم جواب نمیده
پاسخ:
به احتمال زیاد نام کاربری رو اشتباه نوشتین. باید اسم سیستم رو قبل از نام کاربری بنویسین.
۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۹:۲۵ وحید رنجبر
مشکل پسورد حل شد به این نام موقع شیر کردن توجه نکرده بودم ولی الان مشکلی که هست ویندوز xp رو داخل این پوشه WIA_RIS قرار میدم و نامش رو با WIA_RIS_SHARE میزارم ولی وقتی سیستم رو از Lan بوت میکنم و منو ویندوز ها میاد ویندوز xp رو اینتر میکنم یه لحظه صفحه سیاه میشه ولی نمیره برای نصب ویندوز xp با همین سیستم ویندوز 7 رو به راحتی انجام میده و نصب میکنه
پاسخ:
اسم فولدر WIA_RIS رو عوض نکنین و یه بار دیگه تست کنین.
۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۸:۴۰ وحید رنجبر
درایور کارت های شبکه رو باید در کدوم مسیر کپی کنم

تشکر از وب سایت خوبتون
۲۲ آذر ۹۴ ، ۲۲:۳۸ وحید رنجبر
مشکل درایور حل شد ولی نصب ویندوز xp هنوز مشکل داره
پاسخ:
والا باید تست کنم. اما به خاطر مشغله کاری فکر کنم ۱ ۲ روز دیگه بتونم انجام بدم.
سلام

من اومدم ویندوز ایکس پی رو نصب کنم. محتویات ویندوز ایکس پی رو ریختم توی یه پوشه به نام XP_32 و بعد اون رو در WIA_RIS کپی کردم. این پوشه رو هم با نام WIA_RIS_SHARE شیر کردم و دسترسی کامل بهش دادم.

ولی کلاینت وقتی بوت میشه این پیغام میاد و دائم چشمک میزنه

initial menu has no label entries!


سلام مجدد
من مشکل اول رو حل کردم. الان تو نصب ویندوز میره . اما خطا میده که این ویندوزی که داری نصب میکنی درایور کارت شبکه نداره.

من دارم ویندوز سرویس پک 2 نصب میکنم.

من درایوری که برای کارت شبکه بود رو گذاشتم توی فولدری که ادرسش رو دادید. اما افاقه نکرد.

نمیدونم شاید برای بوت شدن از روی سیستم درایور  خاصی نیاز داشته باشه؟ ؟

میتونید بهم بگید مشکل کار من از کجاست؟
۰۶ مهر ۹۵ ، ۱۷:۴۷ حمید ملزوماتی خیابانی
سلام 
مفید بو د
نصب و راه اندازی کردم 
ولی ؟
برای تمامی ویندوزهای آماده شده در هنگام نصب مشکل درایو شبکه را  میدهد و نصب نمی شود

با سلام کمک کنین در مورد نحوه کپی کردن درایور

سلام مال من در قسمت lodeing network resource متاسفانه faild میده و نمیزاره یوزر و پسورد بزنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی