سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

الگوی طراحی سیستم های توسعه پذیر

جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۲۱ ب.ظ

همواره در طراحی یک سیستم، سعی میشود که از الگوهای طراحی آزموده شده استفاده شود. در این الگوها برای حل مشکلات خاصی، راه حل مشخصی را ارائه میدهد که میتوان آن را استفاده کرد. با ترکیب این الگوها میتوان به قالب کلی سیستم دست یافت. مشابه مبحث طراحی شی گرایی، که در اون design pattern وجود داره، یک مساله anti pattern هم وجود داره. مساله anti pattern مشخص کننده مسائلی هست که توی استفاده از الگو باید در نظر گرفته بشه. حالا بعدا شاید به مساله طراحی الگو پرداخته بشه.

توزیع کننده بار (load balancer)

در این مدل، یک توزیع کننده وجود داره که بر اساس سیاست های متفاوت (میزان بار یا هر سیاست دیگه)، درخواست رو بین چند سرور خدمات دهنده تقسیم کنه. همونطور که توی پست قبلی گفته شد، برنامه کاربردی باید به صورت stateless باشه تا بتونه در صورت تغییر مسیر بتونه همچنان کار کنه. این الگو معمولا در تمامی وبسایت های بزرگ استفاده شده.

تقسیم و تجمیع دوباره (scatter and Gather)

در این مدل، توزیع کننده درخواست های ورودی رو به چندین سرور پاسخگو از بین سرورهای موجود ارسال میکنه. سرور هم بر اساس داده های محلی خودش پردازش رو انجام میده و در نهایت داده ها رو میفرسته به توزیع کننده. توزیع کننده اطلاعات دریافتی رو تجمیع میکنه و ارسال میکنه به درخواست کننده. این الگو معمولا در موتورهای جستجو و وبسایت هایی که با نرخ زیادی از داده طرف هستند استفاده میشه.

کش کردن نتایج (result cache)

در این مدل توزیع کننده ابتدا نتایج پرس و جو رو در نتایج درخواست های قبلی که انجام داده جستجو میکنه. در صورت پیدا کردن نتایج در نتایج اخیر، اون رو به عنوان جواب بازگشت میده. البته باید بررسی بشه که نتیجه بازگشتی حتما آخرین نسخه باشه.

این الگو در کاربردهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. یک مثال از سرورهای کش، memcached است (بررسی کامل این محصول بعدا نوشته میشه، چون میخوام استفاده کنم ازش).

فضای اشتراکی

به این الگو "تخته سیاه" هم گفته میشه. در این مدل، تمامی سرورهای کاری (workers)، داده های خودشون رو در فضابی اشتراکی مینویسن. پاسخ نهایی در این سیستم ها به صورت افزایشی تکمیل میشه.

این الگو در JavaSpace و در محصول تجاری GigaSpace استفاده میشه.

مسیر داده و خط داده (Pipe and filter)

این الگو با عنوان "data flow programmin" هم شناخته میشه. تمامی گارگذاران به خطوط لوله داده ای متصل هستند که از طریق اونها داده ها منتقل میشه. این الگو یک الگوی طراحی در نرم افزار هست و برای طراحی سیستم نیز استفاده میشه.

map Reduce

این الگو برای شرایطی که مسیر I/O دیسک به عنوان یک bootleneck مطرح میشه قابل استفاده هست. در این الگو از یک فضای ذخیره سازی توزیع شده استفاده میشه. این الگو در بسیاری از کاربردهای گوگل استفاده میشه. یک پیاده سازی متن باز از این الگو، hadoop هست

Bulk Synchronous Parallel

در این الگو تمامی کارگزاران در یک الگوی ترتیبی دستور خاصی را اجرا میکنند. این ترتیب اجرایی توسط سیستم مرکزی همگام میشود. هر کارگزار تا زمانی که سیستم مرکزی شرط خروج را ارسال کند، حلقه زیر را اجرا میکند:

1- هر کارگذار داده را از خط روردی دریافت میکند.

2- هر کارگذار پردازش دستور رودی را بر روی داده های محلی انجام میدهن

3- هر کارگذار نتایج محلی رو از طریق خط ارتباطی مستقیم به سرور میفرستد.

این الگو در سیستم پردازش گرافی گوگل استفاده میشه و همچنین سیستم متن باز hama برای این سیستم موجود هست.

نظرات (۱)

۲۴ دی ۹۳ ، ۱۵:۳۵ حامد قزلباش
خیلی خوب و مختصر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی