X، قربانی I
اخیرا سایت دیجی کالا اومده و رابط کاربری خودش رو تغییر داده.
یک رابط کاربری که از لحاظ ترکیب رنگ و زیبایی خیلی خوب و مجلسی هست و شاید بشه گفت کاملترین تو ایران.
اما با تمام زیبایی که این وبسایت داره، در مقایسه با سایت قبلی، از لحاظ تجربه کاربری (UX) خیلی بده. تجربه کاربری به افزایش لذت کاربر از استفاده از محصول توسط قراردهی و چینش مناسب منوها و موارد مرتبط با کاربر مربوط میشه.
تو دیزاین قبلی همه چیز تو یک صفحه بود (برعکس خیلی از وبسایت ها تو همون دوره)، خیلی راحت صفحه اسکرول میشد و همه اطلاعات مربوط به محصول دیده میشد. اما تو دیزاین جدید، بعد از مطالعه یک بخش، نیازمند اومدن به سر صفحه و انتخاب یه بخش دیگه هست. یعنی یکم کار کردن با سایت سخت تر میشه.
بحث UX خیلی مهمتر از UI(به مفهوم دیزاین قیافه) هست. اما چیزی هست که تو نگاه اول به چشم نمیاد و با کارکردن به اهمیت اون پی برده میشه، و البته اثر اون خیلی پایدارتر هم هست. شرکتهایی مثل اپل، سرآمد طراحی تجربه کاربری تو دنیا هستن. اینکه به کاربر حس لذت کارکردن رو منتقل کنین هنر این شرکت هست.
متاسفانه تو کشور ما، هنوز مباحث UX تو زیرمجموعه طراحی ظاهر قرار میگیرن و توجه خاصی بهش نمیشه. من خودم به شخصه از وبسایتی مثل دیجی کالا که ارزشمند ترین برند آنلاین ایران هست، انتظار داشتم تو این زمینه بهتر عمل بکنه.
به لینک زیر هم یه نگاهی بندازین: