سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

network function virtualization - NFV

يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۰ ب.ظ

مجازی سازی توابع شبکه

با توجه به توسعه تکنولوژی مرتبط با شبکه در حیطه سخت افزار کامپیوترهای شخصی، هر سرویسی که در حال حاضر توسط سخت افزارها و کاربردهای خاص در شبکه ارائه می‌شود، قابلیت انجام بر روی ماشین مجازی را نیز دارا می‌باشد. این پیشرفت مبنای اصلی مجازی سازی در کاربردهای شبکه ای است. برای مثال: مسیریاب‌ها، دیواره های آتش، توزیع کننده های بار و دیگر ابزارها که می‌توانند به صورت ماشین مجازی بر روی سخت افزارهای معمولی ارائه شوند.



این تکنولوژی در سال 2012 در آزمایشگاه AT&T، BT، china mobile و چندین آزمایشگاه دیگر ارائه شد.
در حالی که سیستم‌های شبکه مبتنی بر PC از سال‌های دهه 80 در دسترس بوده است، اما این سیستم‌ها بیشتر توسط سازمان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان یک راه حل ارزان قیمت برای شبکه‌هایی که قصد یا توانایی خرید ابزارهای اختصاصی را نداشتند مورد استفاده قرار میگرفت.
در سال‌های اخیر، پیشرفت عمده در تکنولوژی کارت‌های شبکه پرسرعت برای سیستم‌های شخصی صورت گرفته و همچنین شرکت‌هایی مانند اینتل بر روی چیپ های خود قابلیت‌های مناسب پردازشی برای کارهای شبکه ای قرار داده است.
امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای مدیریت بسته های شبکه ای امکانات مناسبی بر روی پردازشگرهای خود قرار داده‌اند، مثلاً پردازشگرهای اینتل، می‌توانند با برنامه نویسی دوباره به صورت پردازشگر شبکه فعالیت کنند.

رابط‌های برنامه نویسی مخصوص شبکه مانند OpenFlow در ابزارهای سخت افزاری بسیاری قرار داده شده‌اند و این قابلیت، برای ابزارها امکان برقراری ارتباط بین ابزارهای شبکه ای و جدا کردن بستر کنترل از بستر ارسال بسته را امکان پذیر می‌سازد. بستر کنترل بر روی سیستم‌های جداگانه اجرا می‌شود و داده‌ها را به سیستم‌های شبکه ای ارسال می‌کند.
ارزش افزده NFV چیست؟
بعضی از ارزش افزوده های NFV شامل سرعت، دقت و کاهش هزینه است. با مجتمع کردن طراحی بر روی سرورهای عادی، یک مدیر شبکه می‌تواند:

  •     استفاده از منابع به صورت بهینه تر: مجازی سازی این امکان را می‌دهد که یک منبع تنها در صورت نیاز به یک سیستم اختصاص داده شود.
  •     فراهم آوردن یک سرویس بدون نیاز به حضور فیزیکی یک متخصص.
  •     کاهش در پیچیدگی سیستم.
  •     کاهش در پیچیدگی هزینه راه اندازی و هزینه نگهداری.
CloudNFV
پروژه CloudNFV یک سکوی باز برای راه اندازی NFV بر پایه پردازش ابری و تکنیک های  SDN  در یک محیط با چندین تولید کننده است.
http://www.cloudnfv.com/WhitePaper.pdf

نظرات (۴)

سلام.

وقت تون بخیر.

من درمورد مجازی سازی توابع شبکه اطلاعات بیشتری رو نیاز دارم.

ممنون میشم اگر که کتاب ، مقاله و یا سایتی به زبان فارسی، در این زمینه می شناسید، لطف کنید و معرفی کنید.

قصدم درحال حاضر صرفا آشنایی با این موضوعات هست و درمرحله بعد پی گیری.

infra structure as a service
virtual network function as a service
virtual network platform as a service
virtualization of CDN

برای مزاحمتی که براتون دارم، عذر میخوام.

متشکرم- پرور

پاسخ:
سلام
ممنون
متاسفانه من در مورد این مطالب منبع فارسی خوبی ندیدم. چند تا وبسایت بود که مطالت مقدماتی رو ترجمه کرده بودن و گذاشته بودن
اما فکر نمکم بتونین کتابی فارسی پیدا بکنین
ممنونم از وقتی که گذاشتید، من تو سرچ هام جز این صفحه و دو سایت دیگه که بیشتر درمورد رایانش ابری صحبت کرده بودند و نه مجازی سازی توابع شبکه، چیزی پیدا نکردم.
شما درحال حاضر آدرس اون سایت ها رو در اختیار ندارید؟!
متشکرم
پاسخ:
خواهش میکنم.
نه متاسفانه، خاطرم نیست. البته چون اونطور که یادم مونده وبسایت جامعی نبود برای همین خاطرم نمونده.

متشکرم.
سلام.من دانشجوی سال اول رشته برق گرایش مخابرات هستم
یه مطلبی درباره شبکه ای نسل 5 میخوندم که توش نوشته بود نوع هسته شبکه های نسل پنجم ، All IP ، SDN و NFV هستش........میخواستم بپرسم با این مطلبی که شما نوشتید،ارتباطی داره؟اگه میشه به زبان خیلی ساده توضیح بدید....ممنون
پاسخ:
سلام
بله همین مطلب هم مربوط به همون زمینه ها هست. زیرساخت محاسباتی کلا رفته به سمت مجازی سازی و جدا شدن از بستر سخت افزار. این مساله هم روند توسعه نرم افزار رو عوض کرده و هم تولید محتوا کم کم داره متحول میشه. احتمالا تو سالهای آینده کنسول های نسل نهم برن به سمت چیزی شبیه به استریمینگ (شاید). زیرساخت شبکه هم داره به سمت مجازی سازی میره. البته منظورم از زیرساخت فقط سویچ و روتر نیست(nfv). خود مسیر داده هم داره به سمت مجازی سازی میره (sdn). 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی