سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

بررسی انواع معماری های سیستم عامل و برنامه های سیستمی و روشهای توسعه آنها

سادگی زیباست...

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

توسعه یک سیستم در نهایت چه تاثیری بر جنبه های متفاوت آن خواهد داشت؟ تعداد سرورها مشخصا با تعداد کاربران بیشتر خواهد شد، این یک مساله مشخص است. یکی مثال بسیار  خوب در این زمینه سیستم whatsApp هست. در ادامه یک مساله جالب در توسعه این سیستم را بررسی میکنیم.

Obviously much bigger in every dimension, except the number of engineers. More boxes, more datacenters, more memory, more users, and more scale problems. Handling this level of growth with so few engineers is what Rick is most proud of: 40 million users per engineer. This is part of the win of the cloud. Their engineers work on their software. The network, hardware, and datacenter is handled by someone else.

یک آماری هم از وضعیت این سرویس

  • 465 میلیون کاربر به صورت ماهانه
  • 19 میلیارد پیغام ورودی/40 میلیارد پیغام خروجی به صورت روزانه
  • تعداد 147 میلیون اتصال همزمان

اما سوال اصلی: چطور توسعه سیستم به اندازه چندین برابر اما بدون تغییر در تعداد مهندسان؟

اما جواب: واقعا مهندس هستن( جواب اصلی )

همینطور که تو خود مطلب هم گفته شده، قابلیت کلود باعث خارج کردن بسیاری از کارها به خارج از سازمان هست.  در مساله مدیریت تهدید برای سازمانها یکی از روشها اصلی، انتقال ریسک به خارج از سازمان است ( استفاده از بیمه ).

در این سیستم برای توسعه از یک زبان مناسب استفاده شده هستش، روش توسعه هم مناسب هستش. از همه مهمتر اینکه روند توسعه سیستم مرتبط با شبکه و زیرساخت سخت افزاری به خارج از سازمان منتقل شده هستش. یعنی کار تخصصی شده هستش در درجه اول. درجه دوم به دلیل پرداخت هزینه، میزان پایداری زیرساخت افزایش پیدا کرده.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۳ ، ۲۳:۱۰
حامد شیخلو

در لینوکس بعضی داده های دیسک قبل از نوشته شدن در دیسک، در حافظه اصلی نگه داری میشود. این عمل برای بالا بردن سرعت کارایی است. اگر هسته، فرصت کافی برای نوشت داده ها در دیسک نداشته باشد، ممکن است که فایل سیستم دچار مشکل شود.این مشکل ممکن است به صورت چند روش بوجود بیاید، برای مثال:

  • قطع کردن اتصال حافظه ذخیره سازی به صورت ناگهانی، مثلا کشیدن فلش
  • ممکن است که برق سیستم قطع شود
  • هسته کرش کند یا سیستم به یکباره ریبوت شود. این مساله بسیار کم بوجود میاید
  • کاربر ممکن است دکمه ریست را فشار دهد
در مراحل boot، سیستم لینوکس دستور fsck را اجرا میکند. کار این برنامه بررسی کردن سیستم فایل و رفع خطاهای احتمالی است. در شرایطی که سیستم یک روند خاموش شدن عادی دارد، قبل از خاموش شدن سیستم تمامی دیست ها unmount میشوند، در این شرایط fsck حالت "clean" را برگشت میدهد (حتما کرنل داده ها را به درستی نوشته است). زمانی که سیستم فایل mountمیشود، این نشانگر حذف میشود.

اگر یکی از حالات ذکر شده قبلی برای سیستم اتفاق بیافتد، پرچم "clean" برای فایل سیستم ست نخواهد شد و باید fsck برای سیستم فایل اجرا شود. همچنین برای جلوگیری از خطای احتمالی، به صورت دوره ای هم دستور fcsk اجرا میشود.

در حالت بوجود آمدن یک خطای جدی برای فایل سیستم، به دلیل اینکه fsck نمیتواند بدون اجازه مدیر سیستم تغییری در سیستم فایل انجام دهد، سیستم متوقف میشود. در این مواقع خطای زیر در فرآیند بوت نمایش داده میشود:

***An error occurred during the file system check.
***Dropping you to a shell; the system will reboot
***when you leave the shell.
Give root password for maintenance
(or type Control-D for normal startup):

بعد از وارد کردن کلمه عبور مدیر سیستم، خروجی فرمان زیر ظاهر میشود:

(Repair filesystem) #

در این کاملد لاین باید فرمان مربوط به بررسی فایل سیستم وارد شود.

برای بررسی تمامی سیستم فایل ها، فرمان زیر را وارد کنید:

fsck -y /

با سویچ "y" شما ریسک رفع خطا و مشکلات ناشی از آن را قبول میکنید.

با وارد کردن دستور بالا تمامی فایل سیستم ها بررسی شده و خطاها رفع میشود. بعد از اتمام کار میتوان سیستم را راه اندازی دوباره کرد و به احتمال زیاد سیستم اصلاح خواهد شد.

در سیستم فایل های ژونالیست، مانند extX ها، احتمال خرابی دیست بسیار کم است. در این فایل سیستم ها معمولا از تمامی کارکرد های سیستم مانند پایگاه داده ها لاگ نگه داری میشود.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۳ ، ۱۱:۱۹
حامد شیخلو